Tek kalemde 10 bin tane otomobil alan işadamı

Intercity, 30 bin araçlık filosuna tek seferde 10 bin araç ekleyecek.

16px
24px
19.07.2010 04:04
ABONE OLgoogle

Firma bu 225 milyon euroluk yatırım dışında havada kiralama devrine başlıyor, bunun için 1 jet ve bir de deniz uçağı alındı

Araç filosunu 30 bine çıkararak Türkiye'nin en büyük filo kiralama şirketi haline gelen Intercity, büyük bir atılım yapmaya hazırlanıyor. Filosuna 10 bin araç daha ekleyecek olan firma böylece toplam 225 milyon euroluk yatırıma imza atacak. 1 Ağustos'ta atılacak bu adımı hava taşımacılığında atılacak ikinci adım takip edecek. 1991'den bu yana ayakları yere basan firma iki uçak alımı gerçekleştirdi. Şirketin Genel Müdürü Vural Ak, "Uçak kiralama işine de giriyoruz. Şu anda iki alım yaptık. Biri Bombardier'in 17 kişilik kıtalararası uçabilen bir jeti. İkincisi 12 kişilik bir deniz uçağı. O da 12 kişilik. Kriz bizim için fırsat oldu. Uçak üreticisinin daha önce siparişini aldığı ve tamamladığı iki uçağı aldık. Stoklarda duruyordu. Jeti 30 milyon euroya, çesna'yı ise 2.5 milyon euroya aldık. Örneğin jetin normal değeri 41 milyon dolardı" dedi.

DOĞU'DA HIZLI BÜYÜYORUZ
Türkiye'nin doğu ve güneydoğusunda hızla büyüdüklerini söyleyen Vural Ak, özellikle Gaziantep, Şanlıurfa, Adana ve Kahramanmaraş'ta cirolarının yükseldiğini belirtti. Ak, "Bizim Güneydoğu'da hiç işimiz yoktu. Sıfırdı cirodaki payı ama şu anda yüzde 10- 12'lere kadar çıkmış durumda. Buralarda büyüyeceğiz. Ancak onun dışında aklımızda başka coğrafyalar da var. Rusya, Romanya ve Ukrayna'ya açılmayı düşünüyoruz" diye konuştu. Bu üç ülkedeki araç büyüklüklerinin oldukça fazla olduğunu da dile getiren Vural Ak, bu ülkeleri Türkiye'nin 10 yıl önceki haline benzetti.

ORGANİK BÜYÜMEK İSTİYORUZ
Krizde sektördeki diğer firmalardan zor durumda olanlardan alım yapmayı da düşündüklerini ancak alınabilecek durumda olan firmaların olmadığını dile getiren Vural Ak sözlerine şöyle devam etti: "Üç yer baktık. Kontratları yüzde 30'lara Reel ve organik büyümenin daha sağlıklı olduğunu düşünüyoruz. Biz araç kiralayanların sayısının artmasını istiyoruz. Bizim şu anda ilk kez araba kiralayan müşterilerin oranı yüzde 45."

'Yurtdışına her çıkışımda tutuklayacaklar diye korkuyorum'

"Köprüden kaçak geçen veya kaza yapan biri oldu diye her gün uykusuz kalıyorum" diyen Vural Ak sözlerine şöyle devam etti: "Acaba bugün kaç kişi kaza yaptı. Kaç kişi köprüden kaçak geçti diye. Her yurtdışına çıkışımda 'hah şimdi vergi cezası çıkacak beni tutuklayacaklar diye korkuyorum. Hâlâ gece yarıları aranıyoruz. Aracı kullanan o adam ben değilim diyorsun. 'Onu hâkime anlat diyorlar. Ruhsat senin üzerine'."

Almanya, filo satışında Avrupa'nın lideri

Dünyadaki durum Türkiye'den biraz farklı. Avrupa'da en büyük filo pazarı Almanya'da. Geçen yıl 3.8 milyon aracın satıldığı Almanya'da, bunun 2.8 milyon adedi perakende müşteriye, l milyon adedi ise filo olarak kurumlara satılmış durumda. Toplam 4 milyon araç var kiralık Almanya'da. Türkiye'deki toplam filo satışı ise 160 bin adet civarında. Filo satış payının ise yüzde 30'ları aşması bekleniyor.

'50 milyon euroluk bodyguard yatırımı bizi büyütüyor'

Olası kazalar için her yerde toplam 2.500 araç tutan Ak, bu yatırımı "bodyguard" olarak adlandırıyor

Araç kiralamada satış sonrasının önemine de değinen Vural Ak, süreci şöyle anlatıyor: "Filonun yüzde 8-10'u arasında ortalama 2 bin 500 araçtan bahsediyorum. Türkiye'nin her yerinde geziyor bu arabalar. Stand-by'da kalıyor. Araç bozulunca en fazla 20 saniye içinde call-center'a ulaşılıyor. En fazla iki saat içinde aynı ya da benzeri araç geliyor. Nerede olursan ol. Trakya'da veya Karadeniz'in dağlarında. Nerede olduğu fark etmez. 50 milyon euro'luk bir ölü yatırım anlamına geliyor. Bu diğer yatırımın bodyguard'ı."

"Artvinli KOBİ'nin yüzünü görmeden araba kiralıyoruz"

Türkiye'de Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler'in (KOBİ) araç kiralamada taleplerinin arttığını söyleyen Vural Ak, "KOBİ'ler işlerinde araç kullanmaya çok istekli. Türkiye'nin bir çok yerinden bize talep geliyor. Teknolojinin nimetlerinden faydalanıyorlar. Öyle ki yüzünü görmeden kiralama yaptığımız KOBİ'ler var. Örneğin Artvin'den bir müşteri arıyor. Kredi kartı ile ödeme yapıyor. Bize istediği modeli söylüyor. Biz ona aracı gönderiyoruz. Ne o aracı önceden görüyor ne de biz görüyoruz. Evrakları gönderiyoruz. İmzalıyor bize gönderiyor. Hiç birbirimizin yüzünü görmüyoruz" diye konuştu.

'Binlerce aracımız var ama personelimizi evine başkası götürüyor'

Türkiye'de şirketlerin kendi işleri dışında yan işleri yapmalarının eskisinden daha az olduğunu dile getiren Vural Ak, milat olarak beş yıl öncesini gösteriyor. Ak, "Biz daha önce firmalara gidip bu kiralama işinin ne kadar avantajlı olduğunu anlatırdık. Ancak sadece bizim ayağına gittiğimiz insan sayısı kadar kişi haberdar olurdu. Durum son beş-altı yıldır oldukça değişti. Biz bile elimizde binlerce araç var ama bir çok şeyi out-source ediyoruz. Kendi işimizi yapıyoruz. Servis taşımacılığı başka bir iş. Elimizdeki araçlara rağmen biz kendi personelimizi evlerine kendimiz bırakmıyoruz" dedi.

Barış Ergin/Sabah

E-Bülten Aboneliği
İş, Ekonomi ve Cemiyet hayatının özel gündemi Patronlar Dünyası'nda... Günlük E-Bülten'imize abone olun, Patronlar Dünyası ayrıcalıklarını yaşayın.